
ONLINE JOURNAL™ 
www.onlinejournal.com 
 

Electronic Voting 
 
Did networks fake exit polls, while AP 'accessed' 2,995 mainframe 
computers? 
By Lynn Landes 
Online Journal Contributing Writer 
 
January 7, 2005—Why have exit polls historically matched election results? How about this? It's all made 
up. It's a scam. A con. A fake. A fraud. Since they first started "projecting" election night winners in 
1964, the major news networks have never provided any 'hard' evidence that they actually conducted any 
exit polls, at all. Researchers and activists who point to the disparity of the early exit polls and the 2004 
election results, have failed to consider the obvious—that exit polls never existed to begin with.  
  
That was the conclusion of the late-Collier brothers, authors of the book, VoteScam: The Stealing of 
America. In 1970, Channel 7 in Miami projected with 100 percent accuracy (a virtual impossibility) the 
final vote totals on Election Day. When the Colliers asked the networks where they got their exit poll data, 
both Channel 3 and Channel 7 claimed that the League of Women Voters sent it in from the precincts. 
But, the League's local president tearfully denied it, saying, "I don't want to get caught up in this thing." 
The broadcasters then told the Colliers that a private contractor used the data from a single voting 
machine to project the winners. But, the contractor said he got the data from a University of Miami 
professor, who in turn denied it. In the end, the news broadcasters appeared to have pulled the polling 
numbers out of thin air.  
  
Not much has changed since then. According to their website, The National Election Pool (NEP) was 
created by ABC, AP (Associated Press), CBS, CNN, Fox, and NBC to provide tabulated vote counts and 
exit poll surveys for the 2004 election. These six major news organization appointed Edison Media 
Research and Mitofsky International as the sole provider of exit polls for the most important political races 
of 2004. The AP collected the vote tallies.  
  
But actually, the networks and Mitofsky have been collaborating under different organizational titles, such 
as Voter News Service, since 1964. And the AP may be doing more than "collecting" vote tallies. 
  
Nothing about the 2004 election makes sense. The numbers don't add up. The surveys don't match up. 
But, the networks have clammed up. Despite mounting questions and controversy, the networks continue 
to stonewall. Citing proprietary claims (something the voting machine companies like to do), the NEP 
won't release the raw exit poll data. Okay. Maybe they have a point. However, they also won't release any 
logistical information either, particularly where and when the exit polling was conducted. And that's 
definitely not cricket. 
  
John Zogby, president of Zogby International, a well-known polling company, said that such complete 
non-transparency is a "violation of polling ethics". Under the American Association for Public Opinion 
Research code, Section III, Standard for Minimal Disclosure: "Good professional practice imposes the 
obligation upon all public opinion researchers to include, in any report of research results, or to make 
available when that report is released, certain essential information about how the research was 
conducted. At a minimum, the following items should be disclosed, Part 8—Method, location, and dates of 
data collection." 
  



When looking at the data that the networks do provide, things don't check out. According to the NEP 
website, 5,000 people were hired for Election Day, 69,731 interviews were conducted at 1,480 exit poll 
precincts. However, NEPs raw exit poll data has just been released on the Internet by the 
alternative news magazine, Scoop. It seems legit. It indicates that on November 2, the results of 16,085 
exit poll interviews were published by 3:59 pm, 21,250 interviews by 7:33 pm, and 26,309 by 1:24 pm on 
Nov 3 (which doesn't make sense, maybe they meant 1:24 am). Anyway, that grand total comes to 
63,664 interviews. But, that number may not be right, either. Edie Emery, spokesperson for the NEP, 
wrote an email to this journalist stating, "On Election Day, 113,885 voters filled out questionnaires as they 
left the polling places." Where did that number come from, I asked? No answer from Edie. She said that 
the networks would make more information available in their "archives" sometime in the first quarter of 
this year. That's not very timely. Perhaps, that's the idea. 
  
At any rate, it appears that nearly a third of the results of the exit polls were not available until after 
midnight! Wow, Nellie! What happened to the stampede to "project the winner" right after the polls closed, 
like the networks used to do? What went wrong this time?  
  
And that's not the only mystery. It looks like Mitofsky/Edison used two very different forms for their exit 
poll surveys. One survey is about what you would expect——a double-sided single sheet of paper that 
the voter is supposed to fill out. However, the other form, which matches the Scoop data, is several pages 
long; it is huge. It is impossible to believe that anyone would take the time or trouble to answer all those 
questions on Election Day. 
  
And then there's the second half of NEP's role on Election Day 2004. The NEP website states that vote 
totals were "collected" from 2,995 "quick count precincts". I don't know what that means either, because 
the NEP spokesperson refused to answer my questions. So, I'll theorize. Does that mean that nearly 
3,000 mainframe tabulating computers were accessed directly by the AP? Although, the AP admits it was 
the sole source of raw vote totals for the major news broadcasters on Election Night, AP spokesmen Jack 
Stokes and John Jones refused to explain to this journalist how the AP received that information. They 
refused to confirm or deny that the AP received direct feed from central vote tabulating computers across 
the country.  
  
Thankfully, American Free Press reporter, Christopher Bollyn was in the right place at the right time on 
Election Night 2004. He spotted an AP employee connecting her laptop to an ES&S computer at the 
Cook County (IL) election headquarters. But, was she downloading or uploading data? In an interview 
with this reporter, Bollyn said, "When I asked the AP "reporter" if she had "direct access" to the mainframe 
computer that was tallying the votes, she said yes and then Burnham (a Cook County official) stepped in 
and re-asked my question for me. Again the answer was, "Yes."  
  
I called Cook County this week and spoke with Cass Cliatt, their spokesperson. She said that, after the 
polls close, any reporter can use the county's "connector cables" that allow them to download the latest 
vote totals. Cliatt said that this did not constitute a connection to the mainframe computer. She did admit 
that AP employees were there on Election Night and had cables dedicated to them specifically. But, she 
again insisted that the AP cables were not connected to the mainframe computer. Bollyn disagrees. 
  
"Cook County had a complete press room set up in the back room where there were about eight 
computer terminals hooked up to the Internet. So why was this AP woman and her helper, a man, setting 
up their laptop in the front room with wires that came across the counter only for them? And the real 
question is why was Scott Burnham so dedicated to defending this AP ‘reporter’ and not allowing me to 
talk to her? He did not care if I talked with the Fox News guy or the CLTV people. It was only the AP 
‘reporter’ who was being protected. Scott Burnham is David Orr's (county clerk) right hand man and PR 
person. What was the county clerk's office trying to hide? I have never seen something like that 
and Burnham was very firm about that—I was not allowed to talk to the AP reporter directly. As you recall, 
I saw she had more important things to do—she was in deep into the middle of a novel as the first 
numbers came in from Cook County," wrote Bollyn in an email to this journalist. 
  

http://www.scoop.co.nz/stories/pdfs/Mitofsky4zonedata/
http://www.cbsnews.com/htdocs/pdf/natepoll.pdf
http://www.cbsnews.com/htdocs/pdf/natepoll.pdf
http://election.cbsnews.com/election2004/poll/poll_p____u_s__all_us0.shtml


I asked computer security specialist, Dr. Rebecca Mercuri, a fellow at the Radcliffe Institute for Advanced 
Study at Harvard University, for her reaction. Was it a good idea to allow reporters to "hook up" to a cable 
in order to access vote tabulation data? She didn't think so. "It's not as if they are handing them a CD with 
the data on it. That would be the safest thing to do and probably faster. Why would they allow them to 
connect up?" she asked. 
  
So, what's really going on? Do we have an unholy alliance between those who control the computerized 
voting machines (including election officials) and the major news networks? State election officials across 
the country have outsourced the tabulation of the vote to a handful of Republican and foreign-owned 
corporations. There is no meaningful public oversight of the count. No one knows if votes are being 
added, subtracted, or switched. Meanwhile, the news networks publish exit polls numbers, but refuse to 
offer any hard evidence that they have ever conduct any exit polls at all.  
  
What if the polls are all a fake? What's the point? What are the networks trying to accomplish? There are 
various possibilities. But, I have my own theory. I think that the networks simply match their bogus exit 
polls to extensive pre-election polling. Then, if someone wants to rig an election and not raise red flags, 
the exit polls get tweaked. That accounts for their great track record historically. Imagine the market for 
that kind of service. Imagine the power the networks would have to control legislation affecting their 
industry—and the industries of their corporate parents. I must admit, until recently, I didn't factor in 
the possibility that the networks had direct access to mainframe vote tabulating computers, as well.  
  
On the other hand, what does it mean when the exit poll system appears to break down, as it has 
recently? Maybe the networks are not only engaged in selling a service, but executing a sort of "squeeze 
play" to boot. For instance, in this past election it looked like Kerry was going to win. Then everything 
changed. Maybe, deals were getting cooked during the day. Mitofsky said that when all was said and 
done, everything checked out fine; the exit polls matched the election results. Really? Where's the proof? 
  
Over the years the Colliers tried in vain to pierce the veil of secrecy surrounding the networks' Election 
Day operations. For the 2002 and 2004 election, this journalist called the exit pollsters and the networks 
and got the same stonewall. With the Justice Department intent on burying its head in the sand, it will be 
up to all of us to—as Reagan put it—"Tear down this wall".  
  
In the meantime, there's no good reason to believe exit polls or election results. They're as fake as a $3 
dollar bill and worth about half as much. 
 
 
Lynn Landes is one of the nation's leading journalists on voting technology and democracy 
issues. Readers can find her articles at EcoTalk.org. Lynn is a former news reporter for DUTV and 
commentator for the British Broadcasting Corporation (BBC). Contact info: lynnlandes@earthlink.net / 
(215) 629-3553. 
 
 

Copyright © 1998–2004 Online Journal™. All rights reserved. 

http://www.ecotalk.org/
http://www.dutv.org/
mailto:lynnlandes@earthlink.net

	Electronic Voting
	Did networks fake exit polls, while AP 'accessed
	
	By Lynn Landes�Online Journal Contributing Writer



