
ONLINE JOURNAL™ 
www.onlinejournal.com 
 
U.S. media interests: Champions of profit, propaganda and puffery 

By John Stanton and Wayne Madsen 
Online Journal Contributing Writers 
 
April 30, 2002—A crisis without precedent is underway in the United States. And its 
consequences will be far graver than those wrought by the U.S. presidential election of 2000 and 
the terrorist attacks of September 11, 2001. The collapse of the Jeffersonian “free and 
uncensored press” in America endangers the liberties of all Americans and, arguably, citizens 
from all walks of life around the globe. 
 
As the U.S. prepares to invade Iraq and preemptively strike anywhere in the world it feels 
threatened, the only remaining barrier to monstrous U.S. totalitarianism is a sickly and crippled 
U.S. media, an aggressive foreign media, and the hope that the heretofore somnambulant 
American public will awaken from its stupor. 
 
U.S. Supreme Court Justice Louis Brandeis once wrote, “Fear of serious injury cannot alone 
justify suppression of free speech and assembly. Men feared witches and burned women. It is the 
function of speech to free men from the bondage of irrational fears.” Not so in 2002, because 
irrationality and indoctrination sell. ABC’s Diane Sawyer’s interview with a para-psychologist 
who talks to the “dead” gets big billing. U.S. media interests regularly report unsubstantiated 
government claims about terrorist capabilities and threats to the populace. They ignore and, 
indeed, mock the message of peaceful anti-establishment protests around the world and here in 
the U.S. They editorialize on issues that please advertisers and the profit margin. They plagiarize 
days’ and weeks’ old news stories from the foreign and trade press and claim them as their own. 
They pound home the message of “just get over it,” whether “it” is election malfeasance, 
intelligence and defense failures or corporate theft. In these environs, can it be long until a daring 
American author mimics Czeslaw Milosz and pens the American version of The Captive Mind? 
 
With precious few exceptions, most notably the nation’s “City Papers,” independent Internet 
sites—like the Independent Media Center—and grassroots broadcasters such as Pacifica, U.S. 
print and broadcast organs from the New York Times to the Los Angeles Times, from NBC to 
Fox, and from AM radio bands to FM bands, spew out a vile and banal concoction of 
information that numbs the mind and homogenizes the thought processes of a U.S. citizenry 
scurrying about to support the “war effort.” So-called “news programs” seek to pacify and assure 
during the commute, the thunderstorm, the shopping spree, the murder. Weather, roads, guns, 
cars, food are all endowed by newsreaders with character as if those “things” are conscious 
entities. As Herbert Marcuse so adroitly pointed out, in this environment people don’t “see” 
themselves, they project themselves into “things.” Viewers are commodities to the U.S. media 
interests. “Thought” need not apply here. 
 
Fantasy is Fact 

 
1 



 
Instead of reporting on how many people are killed in various grassroots insurgencies against 
U.S.-backed tin horn dictators around the world, networks now report how well movies do at the 
box office. Little wonder, considering how the news networks are so tightly welded into 
Hollywood’s infotainment empires. Even PBS is not immune from such corporate infiltration, 
even though it would have you believe differently during its long and painful fund drives. 
Consider the recent ignoble treatment of Wall Street Week host and founder Louis Rukeyser. 
Because AOL Time Warner could not find a time slice on CNN to plug its Fortune magazine, it 
simply gobbled up Rukeyser’s show for the magazine. Even PBS’s famed documentaries are not 
immune to such corporate power moves. The highly-acclaimed wildlife show Nature has been 
forced to drop its long time narrators in favor of personalities like Julia Roberts and Meg Ryan, 
whose major contributions to environmental studies were their respective complaints that life in 
Mongolia and the hills of Thailand was just not as cozy as that in Beverly Hills, California. 
 
So it’s no surprise that U.S. media interests enthusiastically embrace all the activities that move 
money from one hand to another, but none that move a contrary, novel or critical idea from one 
mind to another. U.S. media interests certainly have their counterparts: the retroviruses whose 
ingenious method is the ability to deceive the host cell into operating on a routine basis as if the 
retrovirus is a trusted ally—a supporter. 
 
“We work for you!,” exclaims General Electric’s affiliate, NBC News Channel 4 located in the 
Washington, DC, viewing market. “You and Channel 4, Working Together” is the slogan. “Start 
your day at 5:00 AM with us,” says NBC, and they solicit viewers to end that day with them at 
1:00 AM the following morning. It’s the same refrain at CBS, NBC and ABC affiliates. Ending a 
day with the networks means submitting to the musings of late night talk show hosts Jay Leno 
and Dave Lettermen fawning over smarmy politicians like Dick Cheney and John Ashcroft. If 
the hangover from that weren’t painful enough, the stupefying advertisements and “news” inserts 
that come with viewing or listening to any broadcast programming from U.S. media interests 
leaves the viewer punch-drunk. The nauseating blend of politics, sound-bites, comedy, murder, 
“reality,” “Hollywood,” “news,” “graphic footage”——intermixed with the viscous 
commercialism that plays on procreation, death, and productivity—-put forth by owners and 
news readers of infotainment interests stands as one of the most mercenary acts in capitalist 
history. And, more the pity, this charade of news reporting is performed by those whose 
intelligence quotient is far below the highest paid athletes in America. 
 
In the midst of this wretched stew, comes the truncated 17-minute network newscast consisting 
of 750-word propaganda diatribes masquerading as editorials. And out there on the AM and FM 
radio bands, the fare is three-to-four-hour invective radio commentaries, interspersed with yuk-
yuk blather with publicity-seeking politicians. A prime example is Viacom’s syndicated morning 
radio show—simulcast by MSNBC—hosted by the desiccated Don Imus, who creeks and groans 
like an old wooden galleon. Not only does he offer a radio and TV platform to people like former 
Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu to advocate the assassination of Yassir Arafat, but he 
entices professional journalists to aid and abet in such obvious politically-inspired polemics. 
 
This same script is played out on CBS, ABC, Fox, MSNBC, PBS and a hundred other channels, 
newspapers and AM and FM bands across the land. And so it has become with U.S. media 

 
2 



interests who, in the wake of 9–11 (itself a worn-out and pedantic term like Al Qaeda) and in 
conjunction with propagandists in the current U.S. government, seek to transform the U.S. 
populace into a nation of Chauncey Gardners. But then again, can a parasite be blamed for 
thriving on the docility of its host, its supporter, in this instance the American public? 
 
Who Tells You What to Think? 
 
Columbia Journalism Review and Media Channel track the owners and minions of U.S. media 
interests at http://www.cjr.org/owners/ and www.mediachannel.org, and a visit there is most 
enlightening. NBC, General Electric’s marionette, owns an array of properties from financial 
institutions in France to long distance telephone services in Hungary. General Electric is a 
partner with Starbucks Coffee in Talk City. Under the Walt Disney Group entity resides ABC, 
which recently featured an investigative piece on World News Tonight on whether time travel is 
possible. This was not a news story but a movie advertisement: Disney was preparing to release 
its remake of the movie, “The Time Machine.” It must have been tough for the quintessential 
Peter Jennings to turn into an Entertainment Tonight host for a Hollywood gossip and gabfest 
show masquerading as a nightly news broadcast. Disney also owns interests in petroleum and 
natural gas production facilities. 
 
The New York Times owns the Boston Globe and has a partial interest in a sports franchise, the 
Boston Red Sox. Viacom is the holder of CBS and runs everything from Star Trek properties to 
Spelling Television. The Washington Post co-owns the International Herald Tribune with the 
New York Times and, along with the LA Times, runs a news service. Gannett, publisher of USA 
Today, owns “insider” publications U.S. Army, Air Force and Navy-Marine Corps Times, as 
well as Defense News and Military Market. They also partner with defense contractor General 
Electric on web ventures. 
 
And then there’s The Unification Church’s Washington Times newspaper listed as a “project” on 
the Rev. Sun Myung Moon’s website. The Washington Times, along with the Dow Jones’ Wall 
Street Journal (Jones also owns 20 newspapers around the U.S.), cater to a powerful 
constituency: God, Money, Corporations and Republicans, although not always in that order. 
 
Rev. Moon claims that Jesus Christ visited him in 1935 and, according to The Unification 
Church website, “Jesus asked him to complete the task of establishing God’s kingdom on earth 
and bringing His peace to humankind.” Apparently Bush the First and Bush the Second agree 
with Moon. The elder was on the Moon payroll as a speechmaker and the younger claimed in a 
presidential debate that Jesus Christ was the greatest philosopher of all time. 
 
Finally, no mention of media would be complete without Fox News Corporation. As reported by 
MediaChannel, Rupert Murdoch’s empire is so vast that he claims, “Our reach is unmatched 
around the world. We are reaching people from the moment they wake up until they fall asleep.” 
 
Pay No Attention to What the Media is Doing Behind That Curtain 
 
With incest in the U.S. media as flagrant as it is—combined with its subservience to the current 
U.S administration and military—is it any surprise that events are scripted to suit the outcome of 

 
3 



the U.S. economic and national policies? The recent U.S.-backed Venezuelan coup exposed the 
U.S. media interests as complicit partners in deceiving the American public. FAIR at 
www.fair.org documented the print media’s bovine coverage: 
 
“When elements of the Venezuelan military forced president Hugo Chavez from office last 
week, the editorial boards of several major U.S. newspapers followed the U.S. government’s lead 
and greeted the news with enthusiasm. In an April 13 editorial, the New York Times 
triumphantly declared that Chavez’s ‘resignation’ meant that ‘Venezuelan democracy is no 
longer threatened by a would-be dictator.’ Conspicuously avoiding the word ‘coup,’ the Times 
explained that Chavez ‘stepped down after the military intervened and handed power to a 
respected business leader . . . ‘ Three days later, Chavez had returned to power and the Times ran 
a second editorial (4/16/02) half-apologizing for having gotten carried away.” 
 
When the corporate megaliths took over the news networks, the first casualties were the foreign 
bureaus. No longer would network journalists be able to build up a base of sources and contacts 
within various capital cities and financial centers. The result is that the networks increasingly 
rely on government spokespeople for “news” that is really nothing more than propaganda. Take 
Afghanistan, for example. Network and newspaper reporters are confined to Kabul because U.S. 
military planners have convinced them the countryside is unsafe. Not knowing any better and 
lacking any in-country contacts, they remain in Kabul and dutifully file as news copy every 
statement regurgitated by a suspicious military public affairs officer. As Robert Young Pelton 
indicated in an interview with Salon <www.salon.com>: 
 
“Well, the military hates the media. The conundrum is that we live and die for the Constitution 
and one of the elements of the Constitution is freedom of the press—the right of the democratic 
public to make decisions based on a free flow of information, without censorship, without people 
rewriting history. And basically since the Vietnam War, the military realizes that the press is the 
enemy, because the press is actually faster and more intelligent than the military is. They can 
assess a military situation long before the military figures it out.” 
 
This story has been replayed in cities and countries around the world. Last June, the world media 
bought the story issued by the government of Nepal that a love sick, drunk, and deranged Crown 
Prince executed his entire family, including his mother and father—the King and Queen. Not 
reported was that incoming King and new Crown Prince were brutal thugs bent on turning the 
country into a virtual province of neighboring India. The Hollywood-inspired news media liked 
the O.J. Simpson and Robert Blake angle of the story instead and, without even a cursory 
independent investigation, decided the official government explanation would suffice. It’s the 
same story line in Washington, DC. 
 
Rewriting the Record 
 
The recent pro-Palestinian and anti-globalization march in Washington was ignominiously 
ignored by the U.S. media interests. Only C-SPAN covered it live. However, when the ranks of 
the protestors swelled to over 75,000, C-SPAN cut away its coverage to air a taped three-day old 
speech by the head of the International Monetary Fund. Undoubtedly, C-SPAN, like many other 
networks that have offered unbiased coverage of Middle East news, felt the wrath of a powerful 

 
4 



lobby group called CAMERA—the Committee for Accuracy in Middle East Reporting in 
America—a virtual propaganda arm of the Israeli government known for berating any reporter 
who criticizes Israel. It effectively uses is financial clout to get wayward media elements to fall 
in line with Israel’s party line. 
 
Another dangerous trend is cable news addiction to Bush. The Three Stooges of cable news 
broadcasting—CNN, FoxCable, and MSNBC—all break away for live coverage whether Bush is 
hamming it up in the mountains of New York State or disembarking from his helicopter. Gone 
underreported is the doctoring of White House transcripts by staffers who excise Bush’s 
intellectual blunders at press conferences and speeches and who, in effect, are rewriting the 
record. And U.S. military movements in support of the failed coup in Venezuela received scant 
attention. History is replete with examples of authoritarian leaders surrounding themselves with 
cameras and one-sided news coverage. Consider Leni Riefenstahl’s constant filming of Hitler 
and how the coverage extended to every German movie house. Or Soviet TV’s ad minutiae 
coverage of Brezhnev, Andropov, and Chernenko. Every time they visited a tractor factory in 
Minsk or a poultry plant in Kiev, the story was prominently featured on the nightly “Vremya” 
news. 
 
As U.S. military planners, politicians and corporations continue their global pacification 
campaign against a now trumped up Al Qaeda, they have already planned for the invasion of Iraq 
and, perhaps, other members of the Axis of Evil. To garner public support for boundless U.S. 
military operations—from which new exploitable markets magically appear—the war machine 
has received the enthusiastic support of U.S. media interests whose task, it seems, is to keep the 
public busy and acquiescent. In reality, most Americans are extraordinarily averse to war, yet the 
U.S. media interests upon which they rely for “thought” are the integral operatives for U.S. war 
propaganda and concomitant public indoctrination. Nazi celebrity Herman Goering would be 
right at home in the U.S. in 2002, working with U.S. media interests to suppress dissent and 
bring home a glorious victory for the Homeland: 
 
“Why of course the people don’t want war! Why should some poor slob on a farm want to risk 
his life in a war when the best he can get out of it is to come back to his farm in one piece? 
Naturally, the common people don’t want war: neither in Russia, nor in England, nor for that 
matter in Germany. That is understood. But after all it is the leaders of the country who 
determine the policy, and it is always a simple matter to drag the people along, whether it is a 
democracy, or a fascist dictatorship, or a parliament, or a communist dictatorship . . . Voice or no 
voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have 
to do is to tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and 
exposing the country to danger.” 

 

John Stanton is a Virginia-based writer on national security affairs and Wayne Madsen is a Washington, 
DC-based investigative journalist who writes and comments frequently on civil liberties and human rights 
issues. 

 
Copyright © 1998–2002 Online Journal™. All rights reserved. 

 
5 


	U.S. media interests: Champions of profit, propaganda and puffery
	
	
	By John Stanton and Wayne Madsen
	
	
	John Stanton is a Virginia-based writer on national security affairs and Wayne Madsen is a Washington, DC-based investigative journalist who writes and comments frequently on civil liberties and human rights issues.







